سایت پردیس

اس ام اس

سایت پردیس

اس ام اس

التهاب صفرا

التهاب صفرا

التهاب صفرا ,التهاب صفرا چیست,التهاب صفراء,التهاب صفراوی,التهابات صفراء,التهابات صفراء اثناء الحمل,التهاب کیسه صفرا بدون سنگ,التهاب مجاری صفراوی

التهاب صفرا ,التهاب صفرا چیست,التهاب صفرا در بارداری,التهاب کیسه صفرا بدون سنگ

توضیحاتی در مورد التهاب صفرا

کُله‌سیستیت (به انگلیسی: Cholecystitis) یعنی التهاب کیسه صفرا، این بیماری اغلب ناشی از سنگ کیسه صفرا (کله لیتیاز) می‌باشد. علائم بیماری در موارد غیر حاد به صورت کولیک صفراوی (درد مزمن به مدت ساعت‌ها در ربع فوقانی راست شکم که به پشت و شانه راست انتشار دارد) گاه همراه با تهوع و استفراغ است. گاهی درد به دنبال مصرف غذای چرب می‌باشد. ممکن است بیماری سال‌ها علائم سنگ کیسه صفرا را داشته باشد ولی وارد مرحله حاد نشود. در کله سیستیت حاد ما درد شکمی شدید، تب و لرز، زردی، استفراغ و… داریم؛ که اغلب به علت انسداد مجرای کیستیک توسط سنگ کیسه صفرا است ولی گاهی نیز سایر علل مانند تومورها موجب انسداد مجرا می‌شوند. البته کله سیستیت مزمن بدون سنگ (Acalculous Cholecystitis) به صورت حاد در بیماران شدیداً بدحال و به صورت مزمن (CAC) نیز داریم. سنگ کیسه صفرا در این افراد بیشتر دیده می‌شود: خانم‌های میانسال (۵۰–۴۰ ساله)، مصرف قرص‌های ضد حاملگی و استروژن، چاقی، کاهش وزن سریع، دیابت یا سیروز، رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر، سابقه خانوادگی بیماری کیسه صفرا سونوگرافی و کلانژیوگرافی آندوسکوپیک پس رونده (ERCP) گاه در تشخیص مفید است.در این مطلب از سایت جسارت در مورد التهاب صفرا صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

التهاب صفرا یا کله سیستکتومی

کله سیستکتومی (برداشتن کیسه صفرا) درمان انتخابی سنگ کیسه صفرا و کله سیستیت حاد می‌باشد. کله سیستکتومی با لاپاراسکوپ امروزه بهتر از کله سیستکتومی با جراحی باز است. اقدامات حمایتی مانند احیاء مایعات وآنتی‌بیوتیک وسیع الطیف نیز به کار می‌رود. داروهای ضددرد، از جمله مخدرها، برای تخفیف درد تجویز شوند. در موارد غیر حاد امکان دارد مصرف اورسودیول برای حل کردن سنگ‌های صفراوی توصیه شود. باید این دارو به مدت دو سال مصرف شود و در برخی بیماران (به خصوص سنگ‌های کوچک کلسترولی) مؤثر می‌باشد. در این بیماران همچنین رژیم کم چربی و مسکن تجویز می‌شود. از درمانهای جدید سنگ کیسه صفرا در موارد غیر حاد تزریق مواد حلال از طریق پوست به کیسه صفرا و نیز شکستن سنگ‌ها به کمک شوک امواج ارسالی از خارج از بدن (E.S.W)است.

علت التهاب صفرا

التهاب کیسه‌ی‌صفرا ممکن‌است به علل زیر باشد: ◊ سنگ کیسه‌صفرا. اکثریت موارد کله‌سیستیت، نتیجه‌ی‌ وجود سنگ کیسه‌ی‌صفرا است که مجرای سیستیک cystic duct، یعنی لوله‌ی خروجی صفرا از کیسه‌ی‌صفرا را مسدود‌کرده است و سبب انباشته‌شدن صفرا و درنهایت التهاب کیسه‌ی‌صفرا شده‌است. ◊ تومور. وجود تومور از زهکشی صفرا به بیرون از کیسه به‌صورتی مناسب جلوگیری کرده و درنهایت به بروز کله سیستیت می‌انجامد. ◊ انسداد مجرای صفرا. پیچ خوردن یا ایجاد جوشگاه درمجرای صفرا سبب بلوکاژ یا انسداد می‌شود و به کله‌سیستیت منتهی می‌گردد.

عوامل خطر در التهاب صفرا

عوامل‌ زیر سبب افزایش احتمال بروز التهاب کیسه صفرا می‌شوند: ♦ سنگ کیسه صفرا. بسیاری از موارد التهاب کیسه‌ی‌صفرا به‌علت سنگ کیسه‌ی‌صفرا است. درصورتی‌که سنگ وجود داشته باشد، احتمال التهاب زیاد است. ♦ جنس مونث. خانم‌ها بیشتر ازآقایان دچار سنگ کیسه‌ی‌صفرا می‌شوند و همین علت احتمال التهاب کیسه‌ی‌صفرا درخانم‌ها را زیادتر می‌کند. ♦ سن بالا. با افزایش سن، احتمال بروز سنگ کیسه‌ی‌صفرا و نیز التهاب آن افزایش می‌یابد. التهاب کیسه‌ی‌صفرا به بروز تعدادی از عوارض جدی منتهی می‌شود ازجمله: ♦ بزرگ‌شدن‌کیسه‌صفرا. درصورتی‌که به‌علت انباشت صفرا، کیسه‌ی‌صفرا ملتهب شود، ممکن‌است تحت‌فشار قرارگرفته و بیش‌ازحد طبیعی خود ورم‌کند و این حالت سبب بروز درد و افزایش احتمال بروز پارگی (پرفوراسیون perforation) در کیسه‌ی‌صفرا و نیز عفونت و مرگ بافت خواهد شد. ♦ عفونت درون کیسه‌صفرا. درصورت تجمع صفرا درون کیسه‌ی‌صفرا و ایجاد کله‌سیستیت، ممکن‌است صفرا عفونی شود. ♦ مرگ بافت کیسه‌صفرا. کله‌سیستیت درمان نشده ممکن‌است سبب مرگ (گانگرن) بافت کیسه‌ی‌صفرا شود که این حالت به نوبه خود سبب پارگی کیسه‌ی‌صفرا شده یا سبب ترکیدن کیسه‌ی‌صفرا می‌گردد. ♦ پارگی (پرفوراسیون) کیسه‌ی‌صفرا. ممکن‌است به‌علت بزرگ‌شدن یا آلودگی کیسه‌ی‌صفرا در‌نتیجه‌ کله‌سیستیت باشد.

التهاب صفرا حاد

کوله سیستیت حاد اغلب به شکل حمله ای و قولنجی آغاز و به تدریج تشدید می شود. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران التهاب کیسه صفرا حملات قبلی را که خود به خود بهبود یافته است ذکر می کنند. ممکن است درد التهاب کیسه صفرا به ناحیه بین دو کتف منتشر شود یا به شانه کتف راست انتشار پیدا کند. درد التهاب کیسه صفرا ممکن است با تکان خوردن یا تنفس عمیق تشدید شود. بی اشتهایی، و غالباً تهوع وجود دارد. استفراغ نسبتاً شایع است و ممکن است موجب تخلیه مایعات بدن شود. معمولاً یرقان در اوایل کوله سیستیت حاد به ندرت ایجاد می شود. تب خفیف اغلب در التهاب کیسه صفرا وجود دارد ولی لرز شایع نیست. در ۲۵ تا ۵۰ درصد بیماران التهاب کیسه صفرا، کیسه صفرا لمس می شود. در ۵ تا ۱۰ درصد بیماران مبتلا به التهاب کیسه صفرا و کوله سیستیت حاد، در جراحی، سنگ مسدود کننده ی مجرای صفراوی وجود ندارد. این نوع کوله سیستیت ها به ویژه در ارتباط با ضربه های جدی یا سوختگی ها، طولانی شدن مدت وضع حمل و پس از اعمال جراحی ارتوپدی یا سایر جراحی های بزرگ غیر صفراوی ایجاد می شوند.

التهاب صفرا مزمن

التهاب مزمن کیسه صفرا تقریباً همیشه همراه با سنگ کیسه ی صفرا ایجاد می شود. در بیش از ۲۵ درصد بیماران مبتلا به التهاب کیسه صفرا و کوله سیتستیت مزمن، باکتری در صفرا یافت می شود. ممکن است التهاب کیسه صفرا یا کوله سیستیت مزمن، سال ها بدون علامت باشد، به سمت بیماری علامتدار کیسه صفرا یا کوله سیستیت حاد پیشرفت کند و یا با عوارض تظاهر یابد. کوله سیستیت یا التهاب کیسه صفرا، اغلب در اثر وجود سنگ های صفراوی ایجاد می شود و تغلیظ صفرا، متوقف شدن جریان صفرا و عفونت ثانویه ناشی از میکروب های روده (به ویژه اشریشیاکُلی و گونه های باکترویید) را به دنبال دارد.

علائم التهاب صفرا

نشانه‌های التهاب کیسه صفرا عبارتنداز: • درد شدید و ثابت در پاره‌ی بالایی و راست شکم • دردی که ازشکم به شانه‌ی راست یا پشت انتشار می‌یابد. • حساسیت روی شکم در زمان لمس‌آن • عرق‌کردن • تهوع • استفراغ • تب • لرز • نفخ شکم شناسه‌ها و نشانه‌های التهاب کیسه‌ی‌صفرا معمولاً بعد‌از صرف غذا و به‌ویژه غذای حجیم و پرچرب بروز می‌کند. کله‌سیستیت وقتی بروز می‌کند که کیسه‌ی‌صفرا ملتهب شود.

عوارض التهاب صفرا

کله‌سیستیت می‌تواند به چندین عارضه جدی منجر شود، از جمله: ¤ عفونت درون کیسه صفرا. اگر زرداب در کیسه صفرا انباشته گردد شاید دچار عفونت شود. ¤ مرگ بافت کیسه صفرا. کله‌سیستیت درمان‌نشده باعث مرگ بافت در کیسه صفرا می‌شود که به نوبه خود منجر به پارگی یا حتی ترکیدگی در کیسه صفرا خواهد شد. ¤ کیسه صفرای پاره. پارگی در کیسه صفرا ممکن است ناشی از بزرگ‌تر شدن کیسه صفرا یا عفونت باشد. اگر پزشک گمان کند که به کله‌سیستیت مبتلا شده‌اید، شاید به متخصص سیستم گوارش ارجاع داده شوید.

تشخیص التهاب صفرا

آزمایش‌ها و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص کله‌سیستیت عبارتند از: ο آزمایش خون. پزشک به دنبال نشانه‌هایی از عفونت و یا مشکلات کیسه صفرا شاید آزمایش خون تجویز کند. ο تصویربرداری. سونوگرافی از شکم یا توموگرافی کامپیوتری (سی‌تی اسکن) برای نمایش تصاویری از کیسه صفرا و شناسایی نشانه‌ای احتمالی از کله‌سیستیت کاربرد دارد. ο اسکن. اسکنی که جنبش صفرا در بدن را نشان می‌دهد. اسکن از اسید کبدی ایمینودیاستیک یا تصویربرداری هیدا نمایانگر آهنگ تولید و جریان صفرا از کبد به روده کوچک می‌باشد. اسکن هیدا شامل تزریق ماده رادیواکتیو به بدن است که به سلول‌های زرداب‌ساز پیوند می‌خورد تا هنگام جابه‌جایی همراه با صفرا هر گونه انسداد را آشکار کند. شیوه درمانی برای کله‌سیستیت معمولا شامل بستری در بیمارستان برای ایجاد ثبات در التهاب کیسه صفرا و جراحی احتمالی می‌شود.

درمان قطعی التهاب صفرا

درمان قطعی التهاب کیسه صفرا در اکثر مراکز درمانی، برداشتن کیسه ی صفرا به وسیله ی عمل جراحی (کوله سیستکتومی) است که می توان آن را به صورت جراحی باز یا از طریق لاپاروسکوپی انجام داد. ولی معمولاً پیش از آن باید وضعیت بیماری را در بیمارستان تثبیت نمود که این کار با محدود کردن خوردن غذا، قرار دادن لوله در داخل معده و کشیدن محتویات آن و اصلاح اختلالات الکترولیتی انجام می شود. در صورت وجود التهاب شدید، شوک یا خطرناک بودن بی هوشی عمومی برای بیمار، با استفاده از رادیولوژی، لوله (کاتتر) مخصوص تخلیه از راه پوست به داخل کیسه ی صفرا فرستاده می شود و بیمار تا زمان برطرف شدن التهاب حاد تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار می گیرد. پس از تخلیه ی ترشحات و برطرف شدن التهاب، کوله سیستکتومی انجام می شود. سوراخ شدن کیسه صفرا از عوارض نادر ولی خطرناک التهاب کیسه صفرا حاد است که می تواند موجب مرگ بیمار شود و باید به سرعت توسط دکتر متخصص گوارش تحت درمان قرار گیرد.

پیشگیری التهاب صفرا

– به‌آرامی وزن کم کنید. کاهش وزن سریع می‌تواند خطر ابتلا به سنگ صفرا را افزایش دهد. اگر به کاهش وزن نیاز دارید، برای ۰٫۵ تا ۱ کیلوگرم در هفته برنامه‌ریزی کنید. – وزن‌تان را در حدی سالم نگه دارید. اضافه‌وزن باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا می‌شود. برای رسیدن به وزنی سالم، مصرف کالری را کاهش و فعالیت بدنی را افزایش دهید. وزن‌تان را با ادامه برنامه غذایی و تمرین ورزشی مناسب در حد سالم نگه دارید. – رژیم غذایی سالم انتخاب کنید. رژیم غذایی با درصد بالای چربی و فیبر کم، خطر سنگ صفرا را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی مورد انتخاب شما باید سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار باشد.

همه چیز درباره التهاب صفرا

یک فوق تخصص گوارش گفت: دوسوم افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، به بیماری کله سیست مزمن یا التهاب کیسه صفرا مبتلا هستند. دکتر فرزاد جاسمی زرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: کله سیستیت، عفونت یا التهاب کیسه صفرا است که می‌تواند حاد یا مزمن باشد و غالبا تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا شایع‌ترین علت این بیماری است. وی گفت: افرادی که زندگی بدون تحرک دارند، زنانی که ocp (قرص‌های پیشگیری از بارداری) مصرف می‌کنند، افراد چاق و کسانی که سابقه بیماری ایلئوم، دیابت شیرین، سیروز کبدی، کم‌خونی داسی‌شکل، هیپرلیپیدمی و افرادی که رژیم کاهش کسترول یا رژیم پرکالری دارند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند. فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز با بیان اینکه بیماری کله سیستیت تا سن 75 سالگی در 20 تا 35 درصد مردم ایجاد می‌شود، افزود: تشکیل سنگ کیسه صفرا در خانم‌ها شایع‌تر بوده و بیشتر در گروه سنی میانسال و بالاتر اتفاق می‌افتد و می‌توان گفت که شیوع بیماری کله سیستیت در خانم‌ها بیشتر است. جاسمی زرگانی گفت: دوسوم افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، به بیماری کله سیست مزمن مبتلا هستند. سنگ‌های کیسه صفرا از نوع کلسترولی شایع‌ترین نوع بوده و بیشتر در زنان دیده می‌شود و ممکن است در 50 درصد موارد، تشکیل سنگ‌های صفراوی علامتی وجود نداشته باشد؛ درد یا کولیک صفراوی اولین علامت بیماری است. وی عنوان کرد: در این شرایط درد معمولا به علت انسداد موقتی مجاری خروجی کیسه صفرا روی می‌دهد و بیمار غالبا بی‌قرار است. تهوع و استفراغ نیز از دیگر علائم این بیماری است که استفراغ گاهی موجب بهبود علائم می‌شود. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ممکن است سابقه نفخ، سوءهاضمه، آروغ زدن، عدم تحمل غذاهای چرب و احساس ناراحتی مبهم در قسمت فوقانی راست شکم از علائم بیماری کله سیستیت به شمار می‌روند. جاسمی زرگانی افزود: سونوگرافی شکم، توموگرافی کامپیوتری، کلانژیوگرافی، کله سیستوگرافی و در مواردی انجام آزمایش ترشحات صفراوی، روش‌های تشخیص بیماری کله سیستیت است که درمان برحسب شدت بیماری، وجود عفونت، اندازه سنگ و وضعیت سلامت عمومی فرد متفاوت است. این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی گفت: برای درمان و جلوگیری از پیشروی بیماری لازم است به بیمار آموزش داده می شود که از مصرف غذاهای تشدیدکننده علائم خودداری کند؛ مصرف غذای کم‌چرب توصیه می‌شود و درمان دارویی و جراحی از راه‌های درمان بیماری است.

سنگ های صفراوی

سنگ های صفراوی دو نوعند.سنگ های کلسترولی که در کشورهای غربی شایع ترند و سنگ های بیلی روبینی که در ایران رواج بیشتری دارند.البته در هر نوع سنگ،ترکیبی از بیلی روبین و کلسترول وجود دارد.داروهایی مانندursobil که برای هضم سنگ در بازار موجود است، معمولا روی سنگ های کلسترونی موثر هستند و در مواردی که بیمار تحمل جراحی ندارد، تا آخر عمر این دارو را مصرف کند تا سنگ بزرگ تر نشود.کیسه صفرا در سطح تحتانی کبد قرار دارد و به آن چسبیده است و با مجرای سیستیک مجاری صفراوی ارتباط دارد. کیسه صفرا محل ذخیره ی صفراست اما تولید صفرا در کبد انجام می شود .اگر به دلایل مختلف صفرا داخل کیسه صفرا جمع شود و امکان خروج نداشته باشد ، موجب آزاد شدن فاکتورهای التهابی در جدار کیسه صفرا و التهاب آن می شود که معمولا این مشکل به دنبال انسداد گردن کیسه صفرا و به دلیل وجود سنگ صفرا به وجود می آید.التهاب کیسه صفرا معمولا در افراد بالای ۴۰ سال، خانم ها ، افراد چاق و آن هایی که سابقه ی خانوادگی دارند شایع تر است.

بیشتر بخوانید : التهاب لوزه ♥ التهاب لوزالمعده ♥ التهاب لگن ♥ التهاب معدهالتهاب مفاصل

کپسول رولاکس

کپسول رولاکس

کپسول رولاکس ,کپسول رولاکس در بارداری,کپسول رولاکس برای لاغری,کپسول رولاکس قیمت,کپسول رولاکس قائم دارو,کپسول رولاکس لاغر میکند,کپسول رولاکس یبوست

کپسول رولاکس

توضیحاتی در مورد کپسول رولاکس

قرص رولاکس (Rulax) از داروهای ملین است که برای درمان تنبلی روده و رفع یبوست تجویز می‌شود. حالت تهوع و اسهال از عوارض مصرف این دارو می‌باشد. قرص رولاکس از داروهای ضد یبوست است که توسط پزشک برای درمان سوء هاضمه و مشکلات دیگر هم تجویز می‌شود. گاه دیده می‌شود که افراد از این دارو برای کاهش وزن و درمان چاقی هم استفاده می‌کنند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد کپسول رولاکس صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه دارو به شدت بپرهیزید!

کپسول رولاکس چیست

قرص رولاکس (Rulax) از داروهای ملین است که به خاطر داشتن مقادیر قابل توجهی اسانس فرار و با تأثیر بر اندام گوارشی موجب بروز اثر ضد اسپاسمی و ضد نفخی می‎شود و سوء هاضمه را برطرف می‎کند. سنوزیدهای موجود در این فرآورده دارای اثر ملینی می‎باشد و از آن در درمان تنبلی روده استفاده می‎شود و در نتیجه یبوست را برطرف می‎کند.ملین‌ها که اغلب به صورت قرص عرضه می‌شود، برای سرعت بخشیدن به روند هضم و پیشگیری از یبوست است. به افرادی که دچار یبوست مزمن هستند، مصرف ملین‌ها توصیه می‌شود تا حرکت روده‌ها منظم شود. مصرف منظم و مداوم ملین برای سلامت تهدید جدی به حساب می‌آید زیرا، تمام ماده مغذی را از بدن با سرعت زیاد دفع می‌کند. توجه: مصرف بیش از حد ملین‌ها قادر است سندرم روده تنبل را باعث شود. در این حالت روده قادر به انجام عملکرد خود نیست. بنابراین بهتر است مصرف آن به صورت خودسرانه و بدون نسخه پزشک صورت نگیرد.

مقدار مصرف کپسول رولاکس

میزان دقیق مصرف این دارو باید طبق نظر پزشک صورت گیرد. به طور معمول نیم ساعت قبل از نهار و شام هر وعده 2 کپسول مصرف می‌شود. افرادی که دچار اسهال شدید می‌شوند، باید در هر وعده 1 کپسول مصرف نمایند. همچنین افراد مبتلا به تنبلی روده، باید قبل از صبحانه، نهار و شام 2 کپسول مصرف نمایند.

نکاتی در مورد مصرف کپسول رولاکس

این فراورده به علت تغییر رنگ و افزایش PH ادرار ممکن است با آزمایش‌های تشخیصی (مانند تعیین میزان اوروبیلینوژن ادرار و تعیین میزان استروژن به روش کوبر) تداخل نماید. ملین‌ها را تنها برای رفع یبوست و با تجویز پزشک می‌توان مصرف کرد. در صورت رعایت برنامه غذایی متعادل می‌توان برای کاهش وزن به مدت کوتاه (کمتر از ۵ روز) از ملین استفاده کرد اما به صورت کلی مصرف ملین برای کاهش وزن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در زمان مصرف ملین بدن را گرم نگه دارید تا جریان خون باعث تاثیرگذاری ملین در تمام بدن شود. مصرف ملین برای زنان باردار و افرادی که تخمدان‌های پلی کیستیک دارند، ممنوع است. مصرف ملین برای کودکان اکیدا ممنوع است. زیرا می‌تواند باعث حرکت بیش از حد روده و مرگ ناگهانی شود. مصرف ملین‌ها برای زنان شیرده توصیه نمی‌شود.

شرایط نگهداری کپسول رولاکس

دارو باید در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید تگهداری شود.

روش مصرف کپسول رولاکس

نیم ساعت قبل از نهار و شام هر وعده 2 کپسول مصرف شود. افرادی که دچار اسهال شدید می شوند، در هر وعده 1 کپسول مصرف نمایند. افراد مبتلا به تنبلی روده، قبل از صبحانه، نهار و شام 2 کپسول مصرف نمایند.

فارماکولوژیک کپسول رولاکس

این فراورده به خاطر داشتن مقادیر قابل توجهی از اسانس فرار و با تأثیر بر اندام گوارشی موجب بروز اثر ضد اسپاسمی و ضد نفخی می‎شود و سوء هاضمه را برطرف می‎کند. سنوزیدهای موجود در این فراورده دارای اثر ملینی می‎باشد و از آن در درمان تنبلی روده استفاده می‎شود و در نتیجه یبوست را برطرف می‎کند. همچنین گلیکوزیدهای آنتراکینونی این دارو پس از هضم هیدرولیز می‎شود و آنتراکینون فعال تولید می‎نماید. این ماده با ایجاد تحریکات و انقباض در ماهیچه‎های صاف دیواره روده، باعث دفع سریع مواد زائد غذایی از بدن می‎شود.

تداخل دارویی با کپسول رولاکس

مصرف همزمان این دارو با داروهای پایین آورنده پتاسیم خون ماننده مدرهای تیازیدی، ریشه شیرین بیان، گلیکوزیدهای قلبی و داروهای آنتی آریتمی تداخل اثر داشته و می‎تواند منجر به اختلالات قلبی و عصبی- عضلانی گردد. سنا مانع جذب استروژن شده و سطح سرمی آن را پایین می‎آورد. ایندومتاسین و نیفدیپین اثرات درمانی سنا را کاهش می‎دهد. این فراورده بعلت تغییر رنگ و افزایش PH ادرار ممکن است با آزمایشهای تشخیصی (مانند تعیین میزان اوروبیلینوژن ادرار و تعیین میزان استروژن به روش کوبر) تداخل نماید. داروهای پایین آورنده پتاسیم خون ماننده مدرهای تیازیدی، ریشه شیرین بیان، گلیکوزیدهای قلبی و داروهای آنتی آریتمی، استروژن، ایندومتاسین و نیفدیپین

تاثیر کپسول رولاکس

به خاطر داشتن مقادیر قابل توجهی از اسانس فرار و با تاثیر بر اندام گوارشی موجب بروز اثر ضد اسپاسمی و ضد نفخی می شود. سوء هاضمه را برطرف می کند. سنوزیدهای موجود در کپسول رولاکس قائم دارو دارای اثر ملینی می باشد. در درمان تنبلی روده استفاده می شود و در نتیجه یبوست را بر طرف می کند. گلیکوزیدهای آنتراکینونی این دارو پس از هضم، هیدرولیز می شود و آنتراکینون فعال تولید می کنند. این ماده با ایجاد تحریکات و انقباض در ماهیچه های صاف دیواره روده، باعث دفع سریع مواد زاید غذایی از بدن می شود.

یبوست یا خشکی مزاج

یبوست یا خشکی مزاج بیماری در دستگاه گوارش است که به موجب آن مواد دفعی در روده بزرگ سفت می ‌شوند. دفع آن ها با درد و سختی همراه می ‌شود. یبوست حاد ممکن است سبب بسته شدن روده شود، که ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد. علل بروز این عارضه ممکن است رژیم غذایی نامناسب، بر هم خوردن تعادل هورمونی، اثر جانبی داروهای مصرفی و یا آناتومی بدن باشد. روش‌ های درمان شامل اصلاح رژیم غذایی و تمرینات ورزشی است. خرید کپسول رولاکس قائم دارو در داروخانه آنلاین مثبت سبز امکان پذیر می باشد.

علل یبوست چیست

علت اصلی معمولاً کندی سرعت عبور مواد از کولون یا اختلال دفع است. برخی بیماری‌ها موجب یبوست می‌شوند، مانند رژیم کم‌فیبر یا کم‌آبی بدن، کم‌کاری تیروئید، بیماری دیابت، تومورها و سرطان‌های روده. هنگامی که غذا وارد روده می‌شود آب و مواد مغذی از آن جدا می‌شوند و مواد زائد به صورت مدفوع باقی می‌مانند و به‌وسیلهٔ انقباض ماهیچه‌ها در روده حرکت می‌کند. مصرف کمِ فیبر و آب و نداشتن فعالیت بدنی و جلوگیری از دفع، این امر را دشوار نمی‌کند

عوامل تشدید کننده یبوست

عوامل شایعی که یبوست را تشدید می‌کنند عبارتند از: نوع رژیم غذایی، نداشتن رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه‌ها، کم مصرف‌کردن مایعات و نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب. مصرف برخی داروها مثل داروهای ضد فشار خون بالا و برخی داروهای پایین‌آورندهٔ چربی‌های خون هم در ایجاد یبوست مؤثرند. شرایط فیزیولوژیکی مثل حاملگی و افزایش سن، تعدادی از بیماری‌ها که با کاهش حرکت همراه است، مانند قطع نخاعی یا بیماری‌های عضلانی مثل دیستروفی ماهیچه‌ای نیز از علل یبوست‌اند. برخی بیماری‌های رودهٔ بزرگ که به‌جهت اختلال در حرکات رودهٔ بزرگ پیپ می‌آید، مانند سندرم رودهٔ تحریک‌پذیر، بیماری‌های مرتبط با عضلات کفِ لگن خاصره، و بالاخره اختلالات افسردگی از علل دیگر ایجاد یبوست هستند. مصرف مواد مخدر و همچنین قرص‌های حاوی مواد مخدر سنتی و صنعتی، همانند ترامادول و متادون نیز می‌توانند باعث ایجاد یبوست شوند.

یبوست و رژیم غذایی

تغییر در رژیم غذایی شامل توصیه به مصرف مواد غذایی پُرفیبر مانند سبزیجات و افزایش مصرف میوه‌جات است. افزایش تحرک و فعالیت بیمار نیز توصیه می‌شود. نوشیدن آب و چای کمرنگ و سایر مایعات نیز توصیه می‌شود. درضمن، در میان میوه‌ها، گریپ‌فروت برای درمان این بیماری بسیار مفید است. چای پررنگ می‌تواند موجب یبوست شود. افراط در نوشیدن قهوه، به‌دلیل دارا بودن مقادیر زیادی کافئین می‌تواند باعث ایجاد یبوست شود.

پیشگیری از یبوست

بهترین راه برای مدیریت یبوست، پیشگیری از آن است که معمولاً از درمان آن راحت‌تر است. مصرف میزان مناسبی مایعات، تحرک بدنیِ کافی در طول هفته و رژیم غذایی پُرفیبر، عدم احتباس مدفوع (مدفوع کردن هنگامی که احساسِ داشتن مدفوع کردید و به تعویق نینداختن آن) از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به یبوست می‌باشند.

دلایل ایجاد یبوست

۱. رژیم غذایی نامناسب رژیم غذایی که دارای غذاهای فرآوری‌شده، شکر، کربوهیدرات‌ های تصفیه‌شده، الکل، چربی‌های ناسالم و مواد افزودنی مصنوعی باشد، عملکرد و حرکت طبیعی روده را با مشکل مواجه می‌کند. ۲. استرس استرس زیاد باعث تغییر در تولید هورمون‌ و انتقال‌دهنده‌ی عصبی می‌شود که روی تنش عضلانی، التهاب، تولید آنزیم و کل عملکرد گوارشی تاثیر مستقیم دارد. ۳. کم‌تحرکی ورزش جریان خون را افزایش می‌دهد، ماهیچه‌های داخل دستگاه گوارش را تقویت، و به کنترل استرس کمک می‌کند. ۴. بعضی داروهای خاص بعضی از داروها می‌توانند باعث یبوست مکرر شوند، مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اسید معده، مکمل های غذایی کلسیم یا آهن، آنتی‌کولینرژیک‌ها، داروهای ضد تشنج، مواد مخدر و ادرارآورها. ۵. عدم تعادل در فلور روده باکتری سالمی که در دستگاه گوارش زندگی می‌کند و پروبیوتیک نام دارد به تنظیم عملکرد روده کمک زیادی می‌کند. یکی از دلایل اهمیت فیبر برای سلامتی روده، «پری بیوتیک» موجود در غذاهای گیاهی است که باعث رشد باکتری‌های پروبیوتیک می‌شود. ۶. مشکلات تیروئید یا هورمونی اختلالات تیروئید، «پی ام اس» (PMS) یا همان سندروم پیش از قاعدگی، اختلال در غذا خوردن، دیابت و یائسگی می‌توانند منجر به یبوست شوند. بیماری‌های دیگری چون بیماری پارکینسون، آسیب‌های ستون فقرات یا مشکلات مربوط به عصب که بر عصب دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. ۷. کمبود منیزیم منیزیم الکترولیتی است که به عملکرد طبیعی عضلات کمک می‌کند. کمبود منیزیم در رژیم غذایی می‌تواند باعث تنش عضلانی شود و علائم استرس را بدتر کند. ۸. عادت‌های بد در اجابت مزاج برای برخی افراد، عجله در بیرون آمدن از دستشویی و نشستن در موقعیتی نامناسب و ناراحت‌کننده در توالت می‌تواند باعث شود حرکات روده کامل نشده و یبوست ایجاد شود. ۹. خواب نامناسب از جمله بی‌خوابی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما. ۱۰. کهولت سن گاهی اوقات سالمندان اشتهای خود را از می‌دهند (به دلیل مسائلی مانند خوردن غذا به صورت متفاوت، مشکل جویدن و نداشتن انرژی کافی برای پختن غذا)، به عبارت دیگر، فیبر و کالری کافی دریافت نمی‌کنند، بنابراین روند هضم غذا کند می‌شود.

نکاتی در مورد یبوست

اگر کمتر از ۳ بار در هفته حرکات روده‌ای داشته باشید، دچار یبوست هستید. تحقیقات نشان می‌دهد بین ۱۶ تا ۲۰ درصد از کل جمعیت آمریکای شمالی، دچار یبوست مکرر یا مزمن هستند. حدود نیمی از مراجعات به پزشکان متخصص گوارش به دلیل اختلالات عملکرد گوارشی است که باعث یبوست می‌شوند. فقط ۳۴ درصد از افراد مبتلا به یبوست برای درمان به پزشک مراجعه می‌کنند؛ در صورتی که ۳۵ درصد از مبتلایان، خود بدون تجویز پزشک، قرص ملین استفاده می‌کنند. براساس برآوردها، هزینه‌ی سالانه‌ی خرید ملین‌های بدون نسخه در آمریکا حدود ۸۰۰ میلیون دلار است. ۲ درصد زنان و ۱٫۵ درصد مردان حداقل دو روز یک بار از ملین استفاده می‌کنند. زنان بیشتر از مردان دچار یبوست می‌شوند. برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد زنان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان به این اختلال دچار می‌شوند؛ کهولت سن، خطر ابتلا به یبوست را افزایش می‌دهد. افراد بالای ۶۵ سال در معرض بیشترین خطر قرار دارند. در بین افراد بالای ۵۰ سال، حدود ۱۰ درصد مردان و ۲۰ درصد زنان یبوست مکرر دارند. در سالمندان بالای ۷۰ سال، این میزان به ۲۱ درصد در مردان و ۲۵ درصد در زنان افزایش می‌یابد. براساس گزارش زنان، ۶۰ درصد از آنان حداقل هفته‌ای یک بار، و ۹۰ درصد ماهی یک بار علائم یبوست دارند. بیش از ۶۰ درصد زنانی که به یبوست مکرر مبتلا هستند، بیش از ۱۰ سال است که این علائم را تجربه می‌کنند. بزرگسالان باید برای پیشگیری از ابتلا به یبوست، روزانه ۲۲ الی ۳۴ گرم (بسته به سن و جنس) فیبر غذایی دریافت کنند. وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین، زندگی روستایی، آب و هوای سرد و سطح تحصیلات پایین، از عوامل خطر ابتلا به یبوست است.

بیشتر بخوانید : کپسول راکوتان ♥ کپسول روغن ماهی ♥ کپسول رویال ژل ♥ کپسول ریفامپینکپسول رواتینکس

قرص تب بر

قرص تب بر

قرص تب بر ,قرص تب بر بزرگسالان,قرص تب بر قوی,قرص تب بر کودکان,قرص تب بر چیست,قرص تب بر بزرگسال,قرص تب بر استامینوفن,قرص تب بر سرماخوردگی,قرص تب بر قوی,قرص تب بر چیه,اسم قرص تب بر بزرگسالان,قرص تب بر برای بزرگسالان,قرص تب بر قوی بزرگسالان

قرص تب بر

توضیحاتی در مورد قرص تب بر

قرص استامینوفن، قرص ایبوپروفن و قرص آسپرین چند نمونه داروی تب بر می‌باشند که مصرف آن‌ها باید با آگاهی باشد. در کنار داروهایی که برای پایین آوردن تب استفاده می‌شود، استراحت کافی و مصرف زیاد مایعات نیز می‌تواند به کاهش درجه حرارت بدن کمک کند. علاوه بر این ریحان و سیر هم از گیاهان تب بر محسوب می‌شوند

آشنایی با قرص تب بر

تقریبا تمام افراد زمان تب سعی می کنند، درجه حرارت بدن خود را پایین بیاورند، گاهی با استفاده از شیوه هایی مثل پاشویه یا دراز کشیدن در وان پر از آب خنک و گاه با استفاده از داروهای تب بر.هزاران سال است که دم کرده پوست درخت بید “سالیکس آلبا” برای کاهش درد، تب و تورم به کار می‌رود. لروکس در سال 1827، سالی‌سین را از این درخت جدا نمود و در سال 1838، پیریا “Piria” اسید سالی‌سیلیک را از سالی‌سین تهیه نمود. این ماده در 1844 از از اسانس ونیترگرین توسط کاهورز “Cahours” جدا شد و در 1860 توسط کولب از فنل ساخته شد. این کشفیات سرعت با معرفی مشتقات اسید سالی‌سیلیک دنبال شد. آسپیرین برای اولین بار توسط جرارد “Gerhardt” در 1853 تهیه شد. در 1866، استانیلید به عنوان یک عامل تب بر توسط کان “Cahn” و هپ “Hepp” معرفی شد. در حال حاضر چون استانیلید بسیارسمی بوده و تولید مت‌گلوبین می‌نماید، مصرف نمی‌شود. دسته مشتقات اسید آریل استیک به وسیله ایندومتاسین معرفی شد که توسط شن “Shen” و همکارانش در 1963 ساخته شد. اصلاح این مولکول دهها ترکیب جدیدی را ایجاد کرد که برخی از آنها خواص مسکن- تب بر مفیدی دارند. ایبوپروفین توسط میکلسون “Nicholson” و آدامز “Adams” در 1964 ساخته شد. اسید مفنامیک، اولین عضو خانواده فناماتها از 1964 و آنالوگ آن، اسید تولفنامیک از 1966 وارد تاریخ دارو شدند.

قرص تب بر استامینوفن و عوارض آن

قرص استامینوفن (Acetaminofen) از داروهای مسکن درد است که مصرف بیش از حد آن عارضه به دنبال دارد. از عوارض مصرف بی‌رویه استامینوفن می‌توان به یبوست، سرگیجه و تهوع اشاره کرد. از این دارو برای درمان سردرد، کمردرد، سرماخوردگی و به عنوان یک داروی تب‌ بر استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این دارو نباید بیش از ۴ گرم ( ۴۰۰۰ میلی‌گرم) در ۲۴ ساعت مصرف شود، چون ممکن است به کبد صدمه بزند. قرص استامینوفن با نام‌های تجاری پاراستامول و تایلنول به فروش می‌رسد و به شکل‌های قطره، قرص، شربت و شیاف وجود دارد. عوارض: عوارض این قرص به عنوان داروی تب بر شامل یبوست، سرگیجه، خواب‌آلودگی، خشکی دهان، برافروختگی، سبکی سر، کاهش اشتها، تهوع، مشکل یا درد به هنگام ادرار و تعریق می‌باشد. یکی دیگر از عوارض جانبی بسیار نادر استامینوفن، ایجاد مشکلات خونی است.

قرص تب بر ایبوپروفن و عوارض آن

قرص ایبوپروفن (Ibuprofen) یا همان قرص بروفن نوعی داروی ضد درد است که برای کاهش و تسکین دردهایی مثل دندان درد و دردهای قاعدگی مصرف می‌شود. از این دارو برای تسکین علائم آرتریت (التهاب مفصل)، دیسمنوره (قاعدگی دردناک)، حملات نقرس و آسیب‌های حین ورزش و نیز به عنوان تب‌بر و ضد درد به ویژه در دردهای ناشی از التهاب استفاده می‌شود. این دارو در سه فرم خوراکی، موضعی (پماد) و مقعدی (شیاف) موجود است. عوارض: عوارض قرص ایبوپروفن شامل سردرد، سرگیجه، اضطراب یا استرس، افزایش خطر حمله قلبی، خستگی‌ یا خواب‌‌آلودگی‌ شدید، درد یا سوزش‌ معده‌، تهوع‌ یا استفراغ‌، مدفوع‌ سیاه‌ و قیری‌، علایم‌ شدید آنفلوآنزا، افزایش‌ وزن‌، کبودی‌ یا خونریزی‌ غیرطبیعی‌، بثورات‌ جلدی‌ و زخم‌های‌ دهانی‌ می‌باشد.

قرص تب بر آسپرین و عوارض آن

قرص آسپرین (Aspirin) در مورادی مثل کاهش درد و التهاب کاربرد دارد. همچنین از این دارو به عنوان یک داروی ضد انعقاد خون هم استفاده می‌شود. آسپرین یکی از پرطرفدارترین داروها در دنیاست. این دارو علاوه بر خاصیت تسکین دهندگی، داروی تب‌ بر و ضد التهاب هم هست. ضمن اینکه اثرهایی نظیر ایجاد زخم‌های گوارشی و جلوگیری از لخته‌شدن خون را نیز از خود نشان می‌دهد تا جایی که در بعضی موارد به همه افراد بالای ۴۵ سال توصیه می‌شد روزانه یک عدد آسپیرین بچه بخورند تا احتمال بروز سکته در آنها کاهش یابد؛ اما پزشکان به بیمارانی که تاکنون سکته نکرده‌اند یا دچار حمله قلبی نشده‌اند، استفاده روزانه از آسپیرین را توصیه نمی‌کنند. توجه: یکی از مواردی که در زمان بروز تب در کودکان باید به آن توجه داشت استفاده نکردن از داروی آسپرین برای کنترل تب به دلیل احتمال بروز سندرم Rey است. این بیماری تمام ارگان‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما عارضه اصلی آن روی مغز و کبد پدیدار می‌شود. سندرم ری باعث افزایش حاد فشار در مغز و تجمع چربی در کبد و اندام‌های دیگر می‌شود و اگر درمان نشود می‌تواند بسرعت باعث از کار افتادن کبد، آسیب مغزی و حتی مرگ شود. عوارض: عوارض قرص آسپرین شامل تحریک ملایم دستگاه گوارش، واکنش‌های پوستی، نارسایی کلیوی، کبدی و عوارض عصبی نظیر اغتشاش، سرگیجه، وزوز گوش، تشنج و افسردگی، مدفوع سیاه خونی، سرفه خونی، تهوع یا استفراغ و مشکلات شنوایی می‌باشد.

قرص تب بر مفنامیک اسید و عوارض آن

قرص مفنامیک اسید (Mefnamic asid) نوعی داروی ضدالتهاب است که برای کاهش درد بخصوص درد دندان استفاده می‌شود. قرص مفنامیک اسید دردهای خفیف تا متوسط را درمان می‌کند. این دارو برای کاهش تب و تسکین دردهای ناشی از بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزا و دیگر بیماری‌های تب‌دار به ویژه بیماری‌های مجاری تنفسی فوقانی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف این دارو با داروهای دیگری مثل آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوبروفن و ناپروکسن خطر عوارض گوارشی از جمله زخم گوارشی را افزایش می‌دهد. عوارض: عوارض قرص مفنامیک اسید شامل اسهال، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، سوزش معده، نفخ، یبوست، واکنش‌های پوستی، سردرد، سرگیجه، خستگی، بی‌خوابی، عصبی شدن، تپش قلب، افت فشارخون، مشکلات تنفسی، تحریک چشم‌ها و اختلالات دید می‌باشد. علاوه بر این مصرف این دارو می‌تواند عاملی برای کم‌ خونی و در واقع کاهش میزان گلبول‌های قرمز شود.

تب بر های طبیعی

درجه حرارت بدن در طول شبانه‌روز بین ۳۶ تا ۳۷.۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است. افزایش درجه حرارت بدن از ۳۷.۵ درجه به بالا را تب می‌نامند. در تب‌های شدید گاهی دمای بدن به ۴۱ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد که در صورت وقوع آن باید اقدامات خاص اورژانسی برای کاهش تب انجام شود. در صورتی که مقدار آن خیلی زیاد نباشد، اغلب داروهای خانگی برای درمان آن مصرف می‌گردد. با این وجود، برای جلوگیری از افزایش تب و ایجاد نقص در بدن، تب باید دائماً کنترل شود. یکی از مهمترین و اولین راه درمان تب استراحت کافی و خوردن مایعات زیاد است. علاوه بر این استفاده از خوراکی‌هایی مثل ریحان و سیر هم در کاهش دمای بدن موثر هستند

تب بر گیاهی در طب سنتی

ریشه بابا آدم 30 گرم گیاه علف چای 20 گرم ریشه شیرین بیان 15 گرم برگ کاکوتی 10 گرم برگ سنا 10 گرم برگ گاوزیان 10 گرم طرز تهیه و مقدار مصرف : دو قاشق غذا خوری از مخلوط فوق را که قبلا خرد شده بتشد در یک لیوان آب جوش ریخته مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف کرده نیم ساعت قبل از ناهار و شام یک فنجان میل کنید .

علت تب چیست

تب یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است که در اغلب موارد به مداخله درمانی خاصی نیاز ندارد، اما این به آن معنا نیست که باید نسبت به آن بی توجه بود، زیرا تب شدید می تواند به بروز عوارض خطرناکی مانند تشنج منجر شود. تشنج ناشی از تب شایع ترین نوع تشنج در کودکان است. حدود 3 تا 4 درصد کودکان با سن کمتر از شش سال دچار این نوع تشنج می شوند. درجه حرارت بدن در طول شبانه روز بین ۳۶ تا ۳۷.۵درجه سانتی گراد متغیر است. افزایش درجه حرارت بدن از ۳۷.۵ درجه به بالا را تب می نامند. در تب های شدید گاهی دمای بدن به 41 درجه سانتی گراد نیز می رسد که در صورت وقوع آن باید اقدامات خاص اورژانسی برای کاهش تب انجام شود. همچنین تبی که بیش از هشت هفته طول کشیده و هیچ علت خاص بالینی برای آن یافت نشده است به بررسی های پاراکلینیکی نیاز دارد. تب در نوزادان زیر هشت ماه و بخصوص زیر یک ماه اورژانسی است و باید آن را جدی گرفت. در شیرخواران زیر یک سال تب های شدید ممکن است ناشی از مننژیت یا عفونت های ادراری باشد. بنابراین باید حتما به پزشک مراجعه کرد. معمولا تب به علت اختلال در سیستم تنظیم حرارت بدن، سرطان ها، عفونت و التهاب، اختلال سیستم ایمنی آنسفالیت، علل دارویی و واکنش های آلرژیک بروز می کند. از مهم ترین داروهایی که می تواند باعث ایجاد تب شود می توان به آنتی هیستامین ها، داروهای شیمی درمانی، ضدقارچ ها و آنتی بیوتیک ها، شل کننده های عضلانی، آمفتامین ها، بعضی داروهای ضدجنون و در نهایت ضدافسردگی ها اشاره کرد. تب متوسط (40 ـ 38 درجه سانتی گراد) و شدید (بالای 40 درجه سانتی گراد) به دارودرمانی نیاز دارد.

کاهش تب معمولی

1) استراحت فراوان داشته باشید. 2) مایعات زیادی بنوشید. می‏توانید یک عدد یخ را در دهان گذاشته و بمکید، یا آب میوه خنک بنوشید و یا سوپ سرد میل کنید. 3) لباس نازک بپوشید و درجه حرارت اتاق را بین 21 تا 23 درجه سانتی گراد نگه دارید و اگر احساس سرما کردید، از یک پتوی نازک استفاده کنید. 4) تا زمانی که تبتان کنترل نشده و نیاز است، یک داروی ضد تب بخورید. برای بچه‏های زیر 18 سال، از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. بزرگسالان می‏توانند از استامینوفن، آسپیرین و ایبوپروفن استفاده کنند. 5) اگر به بچه استامینوفن داده‏اید و دمای بدن او بالای 38/8درجه سانتی‏گراد است، بدن او را با یک اسفنج که به آب ولرم (آبی که سرد نباشد)آغشته شده، شستشو دهید و تا 30 دقیقه این کار را انجام دهید، یا می‏توانید کودک را در یک وان با آب ولرم به مدت 20 دقیقه قرار دهید، سپس او به طور کامل خشک کنید. اگر دمای بدنش کمتر از 38/8 درجه سانتی گراد باشد، نیازی به وان با آب ولرم نیست. اگر کودک لرز دارد، آب وان را برای شستشوی بعدی کمی گرم‏تر کنید. 6) داروها را بشناسید. بعضی حساسیت های دارویی می توانند سبب ایجاد تب ‏شوند. اگر فکر می کنید یکی از داروهای مصرفی تان باعث تب شده، بهتر است با پزشک‏تان یا یک دکتر داروساز مشورت نمایید. 7) در هنگام تب، لب‏‏ها معمولا ترک می‏خورند و شکاف بر می‏دارند، آنها را با یک کرم مناسب چرب کنید.

قرص تب بر برای کودکان

امین شاهرخی، متخصص کودکان گفت: برای از بین بردن و یا کاهش دمای بدن کودک در صورت تب داشتن اولین کاری که باید انجام داد پاشویه‌ کردند است. وی افزود: آب پاشویه‌ نباید خیلی سرد و یخ باشد و نزدیک به دمای بدن کودک تب دار باشد و دستمال پاشویه‌ نباید به مدت طولانی روی بدن بچه باشد چون مانع از تبخیر و پایین آمدن تب کودک خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: دستمال باید مرتبا روی بدن گذاشته و برداشته شود و دمای آب باید ولرم باشد. وی افزود: به هنگام تب آب بدن کاهش پیدا می‌کند که می توان استفاده از مایعات را دومین راهکار‌ برای پایین آوردن تب کودک باشد. وی عنوان کرد: مایعات خنکی مانند آب سیب، آب پرتغال در صورتیکه کودک اسهال نداشته باشد آب لیموشیرین‌، چای نبات کم‌رنگ ولرم از بهترین نوشیدنی ها برای کاهش تب کودکان است. وی خاطرنشان کرد: راهکار‌ سوم برای کاهش تب کودکان مراجعه به پزشک و تجویز قطره، شربت، قرص و شیاف متناسب با سن کودک است. جزییات بیشتر : تب بر قوی؛ پایین آوردن تب در کودکان و بزرگسالان با داروی گیاهی

انواع دارو و قرص تب بر

داروهای مسکن_تب بر را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم نمود: سالیسیلات‌ها، مشتقات پاراآمینوفنل، مشتقات 5- پیرازولون، مشتقات اسیدآریل استیک، فنامات‌ها و ایزوسترهایشان و عوامل متفرقه.

قرص تب بر سالیسیلات‌

سالیسیلات‌ها پرمصرف‌ترین داروهای مسکن_ تب بر می‌باشند. این مواد بر روی مرکز تنظیم حرارت در هیپوتالاموس اثر کرده و آثار ضد تب خود را در بیماران تب‌دار اعمال می‌کنند اما بر دمای عادی بدن تاثیری ندارند. این ترکیب، تب را با اتساع عروق محیط کاهش می‌دهند، در نتیجه کاهش گرما از طریق ترشح عرق افزایش می‌یابد. سالیسیلات‌ها به همین میزان در دردهای مفصلی از طریق جابجا کردن آب در ناحیه متورم موثر می‌باشند. این ترکیبات همچنین، نفوذپذیری غیر عادی مویرگها در بافتهای ملتهب را کاهش می‌دهند. اسید سالیسیلیک دارای اثر ضد تب و ضد روماتیسم است اما سمی‌تر از آنست که به این صورت یا به صورت ملح به کار رود. مشتقات متعددی با اثر تحریکی کمتر و پذیرش بهتر با یکی چهار روش زیر تهیه شده است: داروهای ضدتب(تب بر)کدامند؟

بیشتر بخوانید : قرص چربی سوز ♥ قرص جویدنی دایمتیکون ♥ قرص جینسینگ ♥ قرص جلوگیری از بارداری قرص چاقی